Gnäll gnäll

Det finns nackdelar med att det blir bart på cykel- och gångvägar och det är att nu börjar fler och fler cykla. Det är inte alla som vet hur man ska bete sig när man cyklar, iofs är det många som inte vet hur man som fotgängare ska bete sig heller men cyklisterna är mer uppenbara.

Varje år blir det diskussion på vk.se huruvida man ska gå på höger eller vänster sida. Jag går på vänster för det har jag lärt mig från barnsben att man ska göra. Det finns dom som envist hävdar att det är enklare för cyklisterna om man går på höger sida, dvs så all trafik går åt samma håll och visst det skulle jag kunna göra OM det inte var så att då ser jag inte cyklisterna! Eftersom det finns cyklister som cyklar utan att hålla i styret, sms:ar, cyklar onyktra och inte håller ut när de ska passera en som går – ja då vill jag SE cyklisterna och det gör jag inte om de kommer bakifrån.
Nu är det inte alltid det hjälper att jag ser dom, vissa cyklister tror nämligen att det är LAG på att man måste cykla i bredd om man är fler. Idag när jag gick till jobbet tex, då MÖTTE jag fyra killar på cykel som pratade glatt med varandra. Såg de mig? Nej inte det minsta.. Jag tom stannade. Det är lite lustigt hur de sen kan tycka det är kul, fast de kanske skrattade mest för att de tyckte det var pinsamt?
Jag funderar allvarligt på att skaffa en ordentlig tuta att hålla i handen när jag går,  sen när jag börjar cykla så ska jag montera den på cykeln för att kunna “honka” på alla som cyklar/går i bredd.. Ja för inte är alla fotgängare änglar heller, nej de tror oxå att det är lag på att man ska färdas i bredd. Nog är det okej att gå i bredd men då måste man hålla koll på medtrafikanterna för att kunna väja om du får möte.

Nej nog är det lika att göra samma som när man kör bil – förutsätt att alla andra är idioter och lita bara på dig själv och din egen förmåga.

One response to “Gnäll gnäll

  1. Jag går också på vänster sida – det har jag fått lära mig att man ska göra och jag tror faktiskt också att det är så man SKA göra (enligt “lag” eller bara vanligt “trafikvett”) 🙂

Leave a Reply

