Barndomsminnen

Tänk vad mycket tokigt vi hittat nå när vi var små… Som den gången vi snodde morbror Ingvars kläder medans han var i bastun. Det var bara det att på vägen till gömstället så tappade vi hans kallingar så vi fick gå och leta efter dom sen. En annan gång snodde vi mammas underkläder och hängde upp i björken utanför köksfönstret. Stackars mamma mindes inte ens att hon hade haft med sig kläderna ut till bastun och såg väldigt förvånad ut när hon såg att de hängde i trädet! 😀

När det var dans på Folkets Hus på somrarna brukade vi oxå vara där. Ibland gick vi in och dansade lite grann, fast vi inte hade åldern inne (vi var väl kring 14) så var det grönt men de visste väl att vi skötte oss. Ibland hängde vi utanför och satt på räcket och kollade när det dansades där inne. Minns en gång när vi var några tjejer som satt där ute och tyckte sångaren i dansbandet var snygg. Helt plötsligt hoppade han ner från scenen och gick mot fönstret och jag har för mig att han vinkade åt oss.. Oooo så pinigt det var och vi vart nog röda i ansiktet hela högen! 😉
Eller den gången vi låg i en grop i skogen vid FH och spionerade på dom som gick ut för att pissa och en karl nästan pissade på oss!

Jag var ganska mycket med Tuulia på den tiden. En vår hade vi picknick på deras ladugårdstak! Vi satt däruppe och åt popcorn och hallonremmar, och sen gick vi försiktigt ner igen. På somrarna var vi mycket i deras sommarladugård där kossorna gick runt lösa. De hade två kvigor som var ganska stora, Hinko och Vinko (med reservation för stavningen), och dom red vi på. Nån av kossorna åt upp en av mina vantar också.. Den var blå med blommor på och den låg på en höbal innan den mystiskt försvann 😉

Ibland hade vi brottningsmatch med pappa på köksgolvet också. Han brukade ligga på golvet och vila efter jobbet och då brukade jag och Fredda gå dit och klänga på honom, vi var inte så jättegamla då. Pappa brukade slå bensax runt om midjan på oss och oj vad vi fick kämpa för att komma loss. Det var fler än en gång som jag faktiskt kröp ur tröjan! Men roligt var det!!

Det finns egentligen hur mycket som helst att berätta och skriva ner men visst är det roligt att sitta och minnas ❤

One response to “Barndomsminnen

  1. Åh vilka härligt roliga minnen! Jag sitter här och ler för mej själv. Behöver nåt som muntrar upp mig just nu och det var just vad jag behövde 😉 Brukar fundera ibland på hur millies uppväxt kommer bli, kommer hon skaffa sig lika roliga minnen, gör barn nu för tiden det som vi gjorde när vi var små? Man var ju typ aldrig inomhus och lekte. Själv var man och gjorde dammar i bäcken, åkte häst och vagn, plockade liljekonvaljer och sålde, badade i sten gropar i älven och massor annat kul. Känns som sånt som inte barn gör nu? Eller allafall inte alla 😛 Men jag kanske har fel. Dina minnen var superhärliga. Fick en känsla av sommar 🙂

Leave a Reply

