Limmen

Jag kanske måste förklara “limmen” 🙂
Limmen betyder stel, mörbultad.. Om man prommat flera timmar kan man bli limmen, eller om man renoverat ett kök osv.

Det är inget ord som kommer från Neistenkangas utan härifrån där de har många konstiga ord 😉
Från Neisten har jag haft med mig många tornedalsfinska/fuskfinska uttryck tex säkkipimeä (kolsvart), summila (mamma lagar alltid mat “på summila” dvs utan recept)
Sen använder jag tydligen vars, fara och sätter som på konstiga ställen. “Jag är som trött” sa Micke att jag brukar säga..

Här används främmen (främmande), limmen (mörbultad), pären (potatis) och ibland byts mig/dig ut mot jag/du men det tror jag kommer mer från inlandet.

Har ni förslag på andra ord som jag använder mig av? 🙂
Oftast tänker jag inte alls på att jag använder mig av vissa ord men visst använder jag mindre ord hemifrån vilket är lite synd men så blir det när jag inte är dit så ofta längre. Eller så är det så att jag använder mig mer av dom orden när jag väl är hemma, här är det ju ingen som förstår mig när jag säger att det är säkkipimeä tex 😉

Nej nu är det dags att fixa matlåda och sen ska jag FARA till jobbet 😛

4 responses to “Limmen

  1. Börs!!

    Förvisso förstår jag att man inte alltid orkar slänga ur sig långa ordet plånbok. Men jag har aldrig sagt börs och kommer nog aldrig säga det. När jag var ung och tonårscool sa jag plånkan men det lär jag nog aldrig använda igen heller. Jag klämmer till med plånboken hur långt ordet än är. 🙂

  2. Du brukar säga/skriva “I helg ska jag….” (inte “I helgen ska jag…”). Jag gissar att det är norrländskt att säga så 🙂

    Sen tycker jag att “pumlor” (julgranskulor) är himla gulligt. Minns inte om det var något du fått med dig uppifrån byn (??) men gulligt är det! 🙂

    Kan inte komma på några speciellt stockholmska uttryck som jag använder mig av……… Oftast tänker man ju inte på det själv.
    Fredrik skrattar och anmärker ofta på att jag säger “till exempelt” (dvs. jag avslutar med ett T), men det tror jag inte är typiskt för stockholmare utan bara typiskt för mig 😉

    Kraaaaaaaaaaaam!

  3. Jag älskar dialekter, mycket viktigt att bevara. 😉

  4. Jag sku…..om jag sku…..brukar du säga
    Typ jag sku ha varit till frissan….

    Heippa! 😉

    + att gäspningar är typiskt du 😉 😛

Leave a Reply

