Festivalblogg

Då var Kirunafestivalen 2010 till ända..
Åkte till Kiruna i torsdags med bilen fullpackad. Kändes nästan som vi hade nog med grejor för att stanna i Kiruna i flera veckor men jag är ju tjej så jag måste ha alternativa kläder med mig om jag helt plötsligt inte vill ha det jag tänkte från början. Dessutom är det ju lite så att man aldrig riktigt kan veta vad det är för grader

I torsdags spelade Skaburbian Collective och de var vi ju tvungna att se då det är Börlinare som är med där. De var såå bra, perfekt sommarmusik 🙂 Sen blev det en öl i ett av öltälten medans Lazee spelade. Det var inte så jättevarmt den kvällen och eftersom Lena skulle upp och jobba på fredan så tog vi det lugnt och det blev en rätt så tidig kväll.

Fredag var det sol och ganska varmt så vi gick omkring på området på dan. Kollade lite på dom som sprang Team Sportialoppet, var in på en loppis, åt lunch på ett thaiställe som jag inte minns namnet på (trot eller ej men det finns TVÅ thaiställen mitt i Kiruna!! Vaddå orättvist?!) och sen gick jag och Lena till Björkis för att köpa märgben åt Isa och Teckla.
Hem, duscha, laga mat, äta och sen ut igen.
Vi rockade till Nanne och tittade på Amy Diamond, klappade takten till Raj-Raj band medans vi drack varsin öl i Arrantältet, tittade lite på Amanda Jensen, kollade läget vid dansbanan och lyssnade på Dead by april (och jag förundrades över att det fanns så mkt poliser på området) innan det var dags för att köpa mat och gå hem 🙂

Lördag var vi i bra form allihopa när vi vaknade, hurra för att det var så lång kö till öltälten – vi ides ju inte stå i kö så då blev det inte att vi drack nåt senare på kvällen!! 🙂
Jag och Micke tog en långpromenad (“Jag tror att det är i dom här husen som Marie bor, eller så är det inte här. Det kanske är i husen där framme.. eller vänta.. Lena sa att man skulle köra ner vid Annies och jag tror att det kommer här framme.. ” – jag har inget bra lokalsinne alls! 😉 ) innan estetprogrammet körde en Michael jackson tribute på scenen 1530. Den var väl så där, klart roligast var en liten kille i publiken som dansade järnet utan att bry sig om att flera personer stod och filmade honom 😉
Jag hämtade en ballong från Kiruna Sjukvårdsparti (eller nåt sånt) som delade ut ballonger åt barnen, han såg lite lustig ut när jag gick fram och sa att jag oxå ville ha en, och sen i lägenheten så roade Micke, Fredda och Välli sig med att testa andas in helium. Det lät hysteriskt roligt fast det varade inte så länge tyvärr..
På kvällen skulle jag och Lena se Erik Grönwall men självklart hann vi ut lagom till att höra de två sista låtarna, tack och lov var en av dom “Higher” för den ville jag höra!!
En öl i tältet medans Maskinen spelade (de måste ha spelat “Alla som inte dansar är våldtäktsmän” för jag hade den på skallen resten av kvällen, men jag är inte helt säker – var inte helt nykter nämlich.. hehe)
Vi hann hem en sväng innan The Ark började spela och då var jag och Lena där.. The Ark, midnattsol och värme = SOMMAR!! De är helt klart BÄST!!  😀
Lyssnade lite på Kent, för att kunna säga att man har sett dom, men eftersom ingen av oss tycker dom är särskilt bra så köpte vi mat istället och begav oss hem igen. Oxfilérullen var supergod!! Önskar jag hade köpt en sån i fredags oxå men då blev det en hamburgertallrik vilken inte heller var helt fel iofs.

Idag har vi varit sega allihop men ingen har varit särskilt bakis (antagligen tack vare de långa köerna till öltälten sent på kvällen) och efter en sista slaskmatsmiddag, pizza, så åkte jag, Micke och Fredda tillbaks till Neisten. Hann oxå vara och kika på Maries lägenhet, me like it a lot! Hög takhöjd och snygg inredning 🙂
Go’ fika bjöd hon på oxå, tack så mycket för det Marie och tack för receptet på Kokostopparna!! 🙂

Nu blir det lugna puckar resten av veckan så får vi se hur det känns till helgen. Just nu känns det som jag kan hoppa utgång på Pajala marknad men jag säger inget så har jag ingenting sagt.. vi får se helt enkelt 🙂

jag har säkert glömt att ta med nåt men jag får väl komplettera sen om jag kommer på nåt 🙂

3 responses to “Festivalblogg

  1. Låter som att ni har haft det riktigt skoj däruppe på festivalen:)

    Längtar riktigt mycket efter semester när jag läser din blogg.

    Bara tre veckor kvar att jobba för oss nu…….

    (fast jag kommer ju inte att kunna festa loss på samma sätt förstås………men alkoholfritt rosévin funkar det oxå;))

    Kramis på dig!

  2. Pingback: Festivalblogg… «

  3. Kirunasystern

    Buhu! Nu var det över för den här gången! Men tack för trevligt sällskap och en rolig helg! Håller med dig om att the Ark bara är SÅ BRA – speciellt när det är härligt varmt och midnattssol! Synd att vi inte hann se hela Erik Grönwalls spelning… Hör upp festivalanordnare – man kan inte lägga en spelning kl 19 när det är två stycken babbliga, småsega, “ska-bara”-damer som tänker sig hinna dit i tid!!!

Leave a Reply

