Nice

Måste ju skriva ner lite mer om Nice.. 😀

Resan ner vart ju något mer dramatisk än jag hade velat men det verkade ju gå bra! Har försökt titta på Expressens och Aftonbladets hemsidor när vi var på internetstället men det stod då ingenting om dramatiken så jag bara förutsätter att allt gick bra! Hon var ju vid medvetande när ambulansen hämtade henne, och pappan såg inte alltför stressad ut när han hämtade ut bagaget. Hade tänkt fråga flygvärdinnorna på hemresan om det var samma personal då, men det var inte det så jag får väl lämna det bakom mig.. 🙂

Förutom ditresan så har det verkligen varit en kanonresa! Det har varit 30 grader varmt varje dag, solen har stekt från klarblå himmel och vi har bara njutit! Massa god mat och gott dricka har det blivit, och nektarinerna & persikorna jag köpte på marknaden var gudomliga! Jag sörjde lite grann när jag åt den sista i går!! Tänk om det gick att få tag på liknande frukter här hemma – stora och så saftiga så servett under frukten var ett måste!!! Men jag antar att de bara skulle stirra på mig ifall jag gick på Ica Maxi och frågade efter vita nektariner eller vita persikor! 🙂

Stranden var låååång men tyvärr inte av sand utan av sten. Det gick faktiskt jättebra att ligga på sarongerna på stranden bara man trampade stenarna platt men det var lite värre när det var dags att vända på sig! Jag fick dessutom roliga “stenmärken” på mage och ben när jag solat ryggen! Måste ha sett ganska roligt ut när jag gick ner till stranden med runda och ovala röda märken på magen! 😉 Tur de försvann ganska fort!
Det var lite knökigt att ta sig ner i vattnet för på vissa ställen var det ingen fin lutning ner till vattnet, men eftersom jag badade med mina foppatofflor på så gick det bra ändå. Det var värre att ta sig upp!
Problemet med mig är att jag flyter som en kork; när vågorna slår mot stranden så far jag in mot stranden, när de rullar ut igen så åker jag med ut en bit vilket gör det liiiiiite svårt för mig att ta mig upp ur vattnet fort!! 😀
Vid två tillfällen tappade jag min ena sko och fick ha lite skrämselhicka innan skon flöt inåt land igen! Tur att de oxå flyter kanonbra! Men så är de ju oxå gjorda av gummi typ.. 😀
Det är ju oxå tur att de har den fina färgen orange så det var lätt att få syn på skon igen!

Monaco var häftigt! Vi åkte tåg dig, tog 20 minuter och hamnen där går nästan inte att beskriva! Den ena båten är större än den andra, och såna båtar som jag tittat på tidigare och tänkt “Wow” såg ut som små jollar brevid multimiljonlyxkryssarna! “Monacojolle” är ett ord jag och Micke kommit på.. 😉
Och bilarna då.. Porsche, Ferrari, Lambourghini, Rolls och Bentley.. ja jisses! För 90 Euros kunde man få köra en Ferrari men det kändes som lite mycket pengar just då.. Idag – tja, det hade ju varit en upplevelse men de andra trafikanterna hade nog svurit ve och förbannelse över mig för jag hade antagligen inte tordats köra mer än typ 30 km/h 😉

Har jag glömt nåt nu?! Säkert massor men jag får väl komplettera senare..

Tänkte jag skulle skriva vad jag har ätit (Micke har ju skrivit i sin blogg vad han ätit) så ladda upp med servetter (att torka snålvattnet med…) för nu kommer det:

Söndag
lunchHippopotamus Salad Cretoise + 1 glas rött
middag på Milos Penne alla Puttanesca + vin, rött förståss (vi delade en flaska Côte du Rhône)

Måndag
lunch Pizza 4 fromage + 1 “baron de Kronenbourg” (50 cl öl helt enkelt)
middag på China Park Biff Chop Suey m stekt ris + 1 cola (enda maten som var “sådär”)

Tisdag
lunch i Monaco “Plat du jour” (dagens) Grillad biff, sallad, pommes + 1 glas vitt vin
middag på Hippopotamus Grillad tonfisk och salad Nicoise + rött vin (delade en flaska) plus efterrätt Le café gourmand som bestod av espresso, en liten kula chokladglass och creme caramel av något slag = HUR GOTT SOM HELST! MUMS!!

Onsdag
lunch Pizza igen på samma ställe Pepperoni + 1 Leffe, “baron” igen.
middag McDonken (ibland är det gott med vanlig hamburgare..)

Torsdag
lunch på en italiensk restaurang Ravioli bolognese + Chianti (vi delade en mindre flaska)
middag Hippo igen! Hippotrio: Salad Cretoise, Piece du Bouchér (grillat kött), Pomme au four (bakad potatis) och till efterrätt *hädäää* Le café gourmand! Till det drack vi en flaska rött vin som var hur gott som helst!

Frukosten då?! Ja den bestod av naturell yoghurt,  cornflakes, kaffe eller the (kaffet var starkt som bara den ska ni veta!), apelsinjuice, 1 bit baguett och 1 croissant, marmelad, TJOCKA skivor ost och smör. Det låter kanske inte så märkvärdigt men det var gott och vi stod oss länge på det! 😀

Kan varmt rekommendera Nice om man vill njuta av sol, bad, fina vyer och god mat & vin!
Det var den resan det, nu är det bara att börja planera för nästa.. 😉

2 responses to “Nice

  1. Vilken fantastisk resa ni haft. 🙂
    All mat och gott dricka, sol, värme, bad och flotta bilar och båtar… man blir sugen1 😉

  2. Låter ju helt fantastiskt mysigt och GOTT!!!!! Mmmmmm……. det är nu 20 minuter kvar till lunch (ska luncha på stan med mamma idag) och nu är jag RIKTIGT hungrig!!!!!!

    /SySysiSthlm

Leave a Reply

