New York

Det börjar ju som vara dags för mig att skriva något om New York men jag ska vara ärlig – jag har drabbats av skrivkramp! Eller idétorka kanske är mer rätt. Jag har inte den blekaste aning om vad jag ska skriva! Hur sätter man New York på pränt? Micke har ju redan skrivit utförligt om vad vi har gjort i NY så det vill jag inte göra. Varför skriva samma sak två gånger?!
Men jag måste väl skriva nånting iaf…

Min favorit under resan var nog Central Park. Jag förstår att NY-borna tillbringar mycket tid där för det skulle jag oxå göra om jag bodde där. För en stund kan man glömma bort att man är i en av världens mäktigaste städer, allt ljud nästan försvinner – det enda som påminner om att man är i en stad är en helikopter då och då och så ibland hörs sirener (det hör man heeela tiden i NY). Folk promenerar, åker inlines, leker med sina hundar, har picnic osv. Det är verkligen en oas och parken är hur stor som helst!!

En annan nästan overklig plats är nog Coney Island.
En jättelik strand med en strandpromenad och även där är det lätt att glömma att man faktiskt är i NY. Här hörs inga sirener men väl måsarnas skrik. Det fanns ett litet nöjesfält som inte var öppet, och så fanns det några stånd där man kunde köpa mat. Vi köpte jättegod mat på Nathans men det låg inte direkt vid stranden.
Kändes lite sorgligt dock för det kändes som om Coney Island varit större förut. När vi var på väg dit så vart jag lite orolig för genom tunnelbanans fönster så såg jag nerklottrade hus och perronger och jag tror tom att jag sa åt Micke “Tror du det ligger kvar?!”. Tror tom att han oxå vart lite orolig 😉

Vi var till Ground Zero oxå. Det är nog ganska svårt för mig som bara sett World Trade Center på bild att fatta hur stora de faktiskt var. Nu var det ju bara ett hål i marken, en byggarbetsplats med stängsel runt om.
Det kändes overkligt på nåt sätt även om det satts upp bilder och skyltar med händelseförloppet vid platsen. Det går dock inte att komma ifrån att stämningen där var ganska dämpad även om det hela tiden var människor i rörelse där. Livet går ju vidare även om ingen kommer glömma det som hände där.

Annat då?
Shoppingen är bra och mycket i NY, min nya favoritaffär heter Bath & Body Works där det fullkomligt kryllade av allt för kroppen! Hudlotioner, duschkrämer, badbubbel osv osv. Dit var jag in två gånger och handlade bägge gångerna!! Nu i efterhand känns det nästan lite löjligt – jag kom hem med 8 (ÅTTA!!!) flaskor av diverse PLUS att jag dessutom handlat en duschcreme på Bodyshop!! *fniss*
Man kan aldrig ha för mycket av hudlotioner och duschcremer!! 😉

Empire State Building är högt!! När man väl står där så känns det ganska “normalt” även fast man är 86 våningar upp men om man står nere vid foten av byggnaden och tittar uppåt så är det hisnande! Faktum är att de flesta byggnaderna är “mest” när man står nere på trottoaren och tittar på dom! Jag fattar inte att de kan bygga så högt! Varför bygger man så högt?! Å andra sidan skulle jag inte ha något emot att bo så högt upp, särskilt inte när det verkar finnas dömysiga terrasser där uppe! Det vore väl något!! 😀
Frihetsgudinnan såg vi oxå men vi åkte inte ut till ön utan vi åkte båt förbi den! Jag sa åt Micke att jag inte vill tillbringa flera timmar med att stå i kö så vi åkte en båttur runt hela Manhattan istället. 3 timmar på en båt – det kunde ha varit värre om man säger så! Dessutom så började vi (läs Micke) småprata med ett par som satt framför oss. Det visade sig att hennes niece var gift med en Johan från Sverige och de bodde i Greenwich Village! Vi fick tom se foton på Johan!! Kände inte igen han… 😉

Andra favoriter:
Snapple Green Iced tea – kan ingen börja importera?!
Kaffe på Starbucks!
Måsten (förutom sevärdheterna): Äta på Bubba Gump Shrimp Co vid Times Square!!

Fanns det inget negativt då?! 
Det är förbaskat väsnigt! Det är hur mycket trafik som helst och trafik låter! Dessutom hör man sirener hela tiden vilket är ganska påfrestande, dessutom har ambulanser och polisbilar en tendens till att använda sirenen som en tuta om ni förstår hur jag menar. Och brandbilar har en brölande tuta som de gärna använder!  
Toapappret är under all kritik! Vårat på hotellrummet hette “angel touch” eller nåt liknande och det ska väl vara för att det är så mjuuukt och leent. Mjuukt och leeent och även tuuunt som f*n. För det kan väl ändå inte vara en “angel touch” när man får fingret.. ja ni förstår.. Ursäkta att jag är så rak på sak!! Men spolningen på to’orna är kanon! Värsta flygplansspolningen! WHOOOOSH så far allt! Kan inte bli mycket stopp där! Lite läskigt dock när det är automatisk spolning på vissa offentliga to’or. Man ställer sig upp, och vips så spolar det!
Att man får socker och mjölk i kaffet när man köper i vagnarna eller på Dunkin’ Donut! Amerikanarna är nog höga på socker mest hela tiden.

Så det är nog det jag kommer på nu. Kommer jag på något i efterhand så lovar jag att skriva in det oxå!
Hursom så var det kanonroligt att vara till NY och nångång kan jag nog tänka mig att åka tillbaks dit oxå.

jag-och-micke-empire.jpg

4 responses to “New York

  1. Kanonbra blogg ju! Min känns nästan lite stolpig och tråkig i jämförelse. 🙂

  2. Vadå skrivkramp!!??? Jag tycker bloggen blev både lång & innehållsrik 🙂

    å mjölk + socker i kaffet……huuuu….. så var det i Vietnam när vi var där. Jag insåg efter ett tag VARFÖR man alltid fick både socker & mjölk trots att man inte bett om det – jo, för dom använde kondenserad mjölk från konserv i kaffet. Den sortens mjölk är SÖÖÖÖÖT.

    /Sys

  3. Skrivkramp? Du lyckades ju med riktigt lång och berättande blogg. Kul att läsa om era äventyr.

  4. Cool bild 🙂 och du, gnäll inte på mina 26 diadem…. 8 FLASKOR AV VARJE, vad fan?! hehe.

Leave a Reply

