Glömde…

När jag åkte buss från Luleå igår så satt det två kvinnor framför mig på bussen. Jag tyckte de var allmänt störiga, men det fick sin förklaring..
De började först diskutera om att bussen (linje 100 mot Sundsvall, expressbuss) inte stannar utanför Pite Havsbad (aha tänkte jag!). Den mörka kvinnan tyckte att de minsann har fått veta att bussen ska stanna vid havsbadet och att hon inte tänkte ta någon annan buss, utan då fick Länstrafiken minsann ordna och betala taxi åt dom. Ljusa kvinnan var lite mer lågmäld.
Sen gormade mörka kvinnan om att “de” hade slängt deras muggar, så ljusa kvinnan fick ge sig ut på muggjakt.
Hon konstaterade att bussvärdinnan hade muggar och då väntade dom på att “den jävla kärringen” (mörka kvinnans ord) skulle börja försäljningen. “När kommer den jävla kärringen?” hördes då och då.
När bussvärdinnan väl kommer så får hon sig en utskällning för att bussen inte stannar vid Pite Havsbad och varför finns det inget vatten på toaletten? De ville inte ha Loka utan det skulle vara vanligt vatten och de skulle minsann klaga bla bla bla bluttan blä!
Den stackars värdinnan sa att hon kan inte göra något utan de får ringa Länstrafiken och klaga till dom, ville de ha något? Kvinnorna köpte en Loka.
När sen värdinnan gick därifrån så såg jag hur ljusa kvinnan öppnade en väska och försiktigt hällde något ur en flaska i muggen och fyllde på med Loka!
Jag fick mina misstankar bekräftade, kvinnorna var berusade! Inte mycket men nog för att vara otrevliga och smått gormiga!!
Nåväl, jag satt och undrade om jag skulle säga nåt till värdinnan för jag misstänker att de inte vill att man super till på bussen när bussen svängde in på en parkering.
Jag fattade noll, här brukar inte bussen stanna??
Busschauffören kom gående.
“Jaha flickor, nu får ni välja – antingen sköter ni er eller så kliver ni av! Ni får inte vara otrevliga på min buss. Det är bara att välja!
Vad har ni i muggen? Är det sprit? Ja det är bara att välja? Ska vi sätta spriten i lastutrymmet?!”
varpå kvinnorna svarar med smått svag röst
“Vi hör dig, vi ska sköta oss!”

Behöver jag säga att jag hade lust att applådera chaffisen? Och behöver jag säga att kvinnorna var betydligt tystare efter åthutningen!?
Hur gamla kvinnorna var? Skulle tippa på nånstans mellan 45 och 50. Och här klagas det på dagens ungdom! 😉

4 responses to “Glömde…

  1. Haha! Så kan det gå ibland. Men det är rysligt hur folk kan bete sig ibland, oavsett ålder. 🙂

  2. Man behöver inte alltid ha en bok med sig för att få “underhållning” på resor. 😉

  3. Hej Inger min lilla Plinger. Linda är här och hälsar så mycket till dig! Kram å heippa

  4. Tillägg: Alltså mörka Linda, det är inte jag som talar om mig själv i tredjeperson. Jag hälsar också.

Leave a Reply

